FAQ

Vanliga frågor och svar.

Observera att följande punkter är i bokstavsordning.

Ankomst med bil – Var hämtar jag min nyckel och mitt liftkort?
Vid ankomst hämtas nycklar och liftkort enligt information som du finner på fakturan. 

Ankomst med buss – När får jag mitt liftkort och min nyckel?
Vid ankomst delas liftkort, nycklar och annan viktig information ut.


AvbeställningsskyddVad gör jag om jag inte kan resa och måste avboka min resa?
Softresor säljer inga avbeställningsskydd då de redan ingår i din banks försäkring som är kostnadsfri.
När du betalar din resa med hjälp av internetbank eller med bankkort till en researrangör som är skyddad genom resegarantilagen, vilket Softresor är, ingår det normalt sett en reseförsäkring genom banken. Detta innebär att om du inte kan åka p.g.a. sjukdom och kan styrka detta med sjukintyg får du hela resan återbetald utan att dina medresenärer drabbas. Skyddet gäller för personen som betalt och dennes familj (inte om t. ex. en kompis betalt resan). Därför låter vi respektive gäst betala sin del av resan så försäkringen gäller samtliga med på resan. Kontrollera vad som gäller med din bank.



Avresa med bussVar och när avgår min buss?
Samtliga våra bussar utgår från Liseberg södra entré och kör sedan norrut efter E6 med möjlighet att stiga på enligt tidtabellen. Läs mer här.
Det finns också möjligheter för grupper över 20 personer att hämtas på önskad plats i Göteborg innan ordinarie avgång. Vi hämtar även grupper på fler än 6 resande i Kungsbacka vid överenskommelse.
På fakturan finner du vilken påstigning och tid ni bokat. Kom 30 min före avgång till Liseberg södra entré så vi hinner packa in all packning i bussen och 15 min före avgång på övriga hållplatser.


BagageHur mycket bagage får jag ta med mig?
Vad respektive resande får ta med på bussen är av utrymmesskäl begränsat till 1 normalstor resväska, 1 pjäxbag, 1 skid/snowboardfodral med 1 par skidor eller 1 snowboard samt 1 handbagage. Bindningen på snowboarden ska vara nedfälld och ingen annan packning får ligga i fodralet.
Tänk på att du själv ansvarar för ditt bagage även under i och urlastning på resan. Var noga med att du inte tar någon annans packning och märk gärna upp ditt bagage så du lätt känner igen väskan.


Bil – Har Softresor bilpaket som resealternativ?
Självklart. Man kan även boka boende och resa med bil via oss. Läs mer här.


Boende – Vilka boende alternativ erbjuder Softresor?
Softresor erbjuder boende i basområdet, på fjället, Hemsedal centrum och i Ulsåk. Vänligen se specifik information kring just ditt boende.


Boendeindelning Av säkerhetsskäl behöver vi veta vem som bor i respektive boende.
Boendeindelning sker vanligtvis vid bokning. Ska vara oss tillhanda senast fredag 16:00 veckan innan avresa.


Bokning – Hur bokar jag min resa med Softresor?
Sker via telefon, mail eller på vår hemsida. Faktura med priser, boende info och övrig information mailas ut till bokningsansvarig med möjlighet att sända kopior till övriga resande.


Bussresan – Res bekvämt med Softresor
Vi ställer höga krav på bekvämlighet och säkerhet. Samtliga bussar är utrustade med säkerhetsbälten och ställbara stolar samt med toalett och luftkonditionering. Ombord finns möjlighet att se på gemensam film och lyssna på musik. Resan tar totalt ca 7,5 timmar inkl. en rast på 45 min på norska sidan av gränsen. På bussarna finns våra guider med för att förenkla din resa. Under bussresan får du information om vad som händer i och utanför backen och får hjälp med incheckningen vid ankomsten till Hemsedal. Guiderna finns även tillgängliga på plats och kan nås på journummer +46 702 189 544.


Dellikvid – När ska min resa vara betald?
Skall vara Softresor tillhanda inom 7 dagar från att resan blivit bokad. Slutlikviden skall vara Softresor tillhanda 45 dagar före avresa. Vid bokning senare än 45 dagar innan resan betalas det totala beloppet inom 5 dagar. Beloppet inbetalas på Bankgiro 5116-5017 märkt med medföljande OCR-nummer.

Deposition Erläggs deposition?
Deposition behöver inte betalas när du bokat din resa genom Softresor.



Frukost – Kan jag beställa till frukost?
Ingår med boende på hotell men kan köpas till som tillval på övriga boende med självhushåll.


Försäkring – Varför ska jag se över min reseförsäkring?
Som EU-medborgare har du rätt till akut sjukvård inom EU och ESS där Norge ingår men för att vara på den säkra sidan kan du hålla dig uppdaterad på Försäkringskassans hemsida.

Trots dessa avtal bör du ändå ha en reseförsäkring om du exempelvis skulle behöva hemtransport på grund av sjukdom, olycksfall eller om du blir misshandlad. De flesta försäkringsbolag har en tilläggsförsäkring vid resor.

Kontrollera vilka villkor som gäller för din hemförsäkring och att försäkringen är betald innan du reser. Vill du veta mer kan vi rekommendera Försäkringskassans hemsida.



GDPR Hur hanterar Softresor mina personuppgifter?
Softresor för register över personuppgifter du lämnat i enlighet med GDPR. Informationen används för att Softresor ska kunna fullgöra våra åtaganden gentemot våra kunder.

Dina personuppgifter behandlas av vår personal samt av våra samarbetspartners för systemtjänster och administrativa tjänster med vilka vi har avtal om skydd av personuppgifter och personuppgiftsbiträdesavtal.



Guider Finns det guide med på resan?
På bussarna finns våra guider med för att förenkla din resa. Under bussresan får du information om vad som händer i och utanför backen och hjälp med incheckningen vid ankomsten till Hemsedal. Guiderna finns även tillgängliga på plats och kan nås på journummer +46 702 189 544.
En av kvällarna kommer din reseledare och besöker dig för att se till att allt är till belåtenhet. Då får du även ytterligare information om vad som gäller vid utcheckning och kommande hemresa.



Incheckning bil – Vilka tider gäller för in- och utcheckning?
Vid ankomst hämtas nycklar och liftkort enligt information som du finner på fakturan.



Incheckning buss – Vilka tider gäller för in- och utcheckning?
Vid ankomst delas liftkort, nycklar och annan viktig information ut.



Intyg för minderårig Jag är under 18 år, vilka intyg behövs?
Är du under 18 år gammal när du bokar resan är det obligatoriskt att du och dina föräldrar skickar in ett ”Intyg för minderårig” som bifogas med fakturan.



Jobba för Softresor  Vill du arbeta tillsammans med oss?
Softresor har idag ca 40 guider. Är du intresseras av att jobba som guide för Softresor? Skicka in ditt CV och ett personligt brev till [email protected] innan juli för jobb kommande säsong.

Kontakt
Softresor
Bultgatan 2
442 40 Kungälv
www.softresor.se
Tel 0303–93085
[email protected]



Kontanter eller kort – Kan jag betala med kort?
Skistar är numera kontantfritt men på de flesta restaurangerna fungerar det fortfarande med kontanter.

Laddstationer – Var kan jag ladda min elbil?
I Hemsedal finns 4 laddplatser vid Hemsedal Lodge Alpin och 6 platser vid Hemsedal Lodge  Suites samt vid Tinden. Dessa är 11 kW typ 2-laddare.
Vi hänvisar all laddning till de avsedda laddstationerna då det är förbjudet att ansluta elbil direkt till våra boendens el- eller motorvärmarutag.



Liftkort – Ingår liftkort i Softresor resor?
I våra priser ingår liftkort. Liftkortet är personligt och får inte överlåtas. Notera eller fotografera koden på liftkortet. Förlorar du kortet kan du spärra och få ett nytt. Keycardet kommer debiteras (ca 45 nok). Barn, ungdomar och pensionärer får rabatt på liftkortet.



Läkare – Om jag skadar mig, finns det läkare på plats?
Finns i Hemsedal centrum. Karta



Mataffär – Finns det mataffärer nära mitt boende?
Det finns bra mataffärer vid skidcentret, i Hemsedal centrum och i Ulsåk. Prisnivån är som på de flesta semesterorter något högre.



Nycklar – Jag har tappat bort min boendenyckel, hur går jag till väga?
Vid ankomst med buss så delas det ut en nyckel per boende, om boendet inte har keycardlås. Behöver ni fler nycklar kontaktar ni receptionen och kvitterar ut fler. Vid ankomst med bil hämtas nyckeln vid incheckning. Borttappad nyckel innebär oftast en kostnad. Information om kostnad för borttappad nyckel för just ditt boende informeras du om av din guide eller vid ankomst med egen bil. 



Offpist – Var försiktig!
All åkning utanför markerad pist är offpist och sker på egen risk. Respektera skyltar, markeringar och lavinfaran. Alla som åker offpist bör ha kunskap och erfarenhet av laviner.


Parkering – I Hemsedal
Skistar tar från och med säsong 2021/2022 ut parkeringsavgifter på flera boenden och parkeringsplatser.
Karta, priser och information över parkeringsplatser i Hemsedal, läs mer här.


Pistkarta  Hur många pister finns det i Hemsedal?
Delas ut på bussresan eller vid ankomst med egen bil. Du finner även pistkartan här.



Priser Vad kostar det att äta lunch i backen?
Den generella prisnivån i Norge är något högre än i Sverige.



Prisgaranti  Inga överraskningar.
Priserna som redovisas är per person och inga övriga avgifter tillkommer. Priserna har dessutom en valutagaranti så priset kommer inte justeras pga. valutaändringar. Priset kan enbart ändras på grund av oförutsedda kostnadsökningar gällande skatter, tullar eller avgifter avseende tjänster som ingår i resan.



Regler – Se resevillkor.




Resegaranti Vad innebär resegarantin?
När du reser med Softresor omfattas du av de garantier vi ställer till Kammarkollegiet och du är skyddad genom resegarantilagen.

Det innebär att om resan inte kan genomföras som planerat eller på grund av att arrangören går i konkurs, så får du dina pengar tillbaka.
Alla våra paketresor omfattas av resegarantilagen. Läs mer här.



Resevillkor Var hittar jag Softresors resevillkor?
Se resevillkor.



Restaurang  – Äta ute?
Hemsedal erbjuder flera alternativ i och utanför backen. Läs mer här.



Resväg Vilken väg reser vi till Hemsedal?
Vi kör E6 norrut mot Oslo. Riksväg 7 mot Gol och riksväg 52 mot Hemsedal. Se karta här.



Sekretess  Lagras mina personuppgifter enligt GDPR?
Softresor för register över personuppgifter du lämnat i enlighet med GDPR. Informationen används för att Softresor ska kunna fullgöra våra åtaganden gentemot våra kunder. Dina personuppgifter behandlas av vår personal samt av våra samarbetspartners för systemtjänster och administrativa tjänster med vilka vi har avtal om skydd av personuppgifter, personuppgiftsbiträdesavtal.



Sjukhus  Jag behöver uppsöka läkare, vart vänder jag mig?
Läkare finns på plats i Hemsedal. Vid allvarliga skador förflyttas den skadade till Ål, Hönefoss, Drammen eller Oslo med ambulans eller helikopter.



Skidbuss Är det gratis att åka skidbuss?
Ja, Hemsedal erbjuder gratis skidbuss. Se här för tidtabell.



Skidskola Kan jag förhandsboka skidskola?
Hemsedal erbjuder gruppskidskola, privatlektioner samt Skistar experience. Läs mer här.



Skiduthyrning  Vad kostar det att hyra skidor?
Hemsedal har ett stort utbud av skidor och snowboard i alla kategorier. Förboka din skidhyra genom oss till rabatterade priser eller hyr på plats. Läs mer här.



Slutbetalning – När ska min resa vara betald?
Slutbetalning ska ske senast 45 dagar innan avresa. När hela resan är betald sänder vi ut en bekräftelse via mail.



Slutstäd Ingår slutstäd?
I samtliga resor med Softresor ingår slutstäd. På en del boenden går denna tjänst att välja bort. Resans pris reduceras då något. Slutstädning innebär dock att man tömmer lägenheten på all packning, slänger sopor i container och startar diskmaskinen.



Telefon  Du når oss alltid på vårt journummer
Softresor har ett journummer +46 702-189544. När du ska ringa Sverige eller svensk mobil slår du landskod 0046. När du ringer norskt nummer i Norge behöver du inte slå landskoden 0047.



Utcheckning bil Vilken tid behöver vi lämna vårt boende?
Utcheckning sker senast 11.00 om inget annat uppges.



Utcheckning buss När lämnar bussen Hemsedal?
Utcheckning sker senast 11.00 om inget annat uppges. Nycklarna lämnas till reception anvisad av guide. Bussen kommer att vara tillgänglig ca 30 min för pålastning under morgonen (runt 09-09.30-tiden, exakt tid lämnas av guide).

Bussen öppnar vanligtvis 14.00, med samling senast 14.30. Avfärd sker så fort bussen är färdigpackad. Exakta tider och plats kommuniceras ut av guide under helgen.



Åldersgräns – Får jag boka en resa om jag är 18 år? 
Softresor har ingen åldersgräns så länge målsman godkänner resandet. De boende vi erbjuder har olika åldersgränser, se respektive boende för mer information. Nattklubbar och andra uteställen har oftast 20 års åldersgräns.



Öppettider – Hur länge har backarna öppet?
Läs om säsongens öppettider här.